Abul Laits Assamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Ayyub r.a. berkata: “Seorang Badwi menhadang Nabi Muhammad s.a.w. dan memegang kendali untanya lalu berkata: “Ya Rasulullah, beritahukan kepadaku apakah yang dapat mendekatkan aku kesyurga dan menjauhkan diriku dari api neraka?” Jawab Baginda s.a.w.:“menyembah Allah s.w.t. dan tidak mempersekutukan-Nya dengan suatu apa pun dan mendirikan sembahyang dan mengeluarkan zakat dan menghubungi kerabat.”
Abul Laits meriwayatkan dengan
sanadnya dari Abdullah bin Abi Aufa r.a. berkata: “Pada suatu waktu
petang hari Arafah kami bersama Baginda s.a.w. tiba-tiba Baginda s.a.w. bersabda:
“Jangan duduk bersama kami siapa yang memutuskan hubungan kekeluargaan,
supaya bangun dari tengah-tengah kami.” Maka tidak ada orang kecuali
seorang dibelakang Baginda s.a.w.
sendiri, tetapi tidak lama ia kembali maka ditanya oleh Baginda s.a.w.: “Mengapakah engkau , sebab tidak ada orang yang bangun kecuali engkau?” Jawabnya: “Ya Rasulullah, ketika saya mendengar sabdamu itu, segera saya pergi kerumah makcikku yang memutuskan hubungan dengan aku, lalu dia bertanya: Mengapa kau datang, ganjil sekali kedatangan mu ini?” Maka saya beritahukan apa yang saya dengar daripadamu, maka ia membaca istighfar untuk ku dan aku juga membaca istighfar untuknya.” Baginda s.a.w. bersabda:
“Bagus engkau, duduklah sekarang sebab rahmat tidak akan turun pada
suatu kaum jika ada diantara mereka seorang yang memutuskan hubungan
kekeluargaan.”
Abul Laits berkata: “Hadis ini
sebagai dalil bahawa memutuskan hubungan kekeluargaan itu dosa besar
sebab dapat menolak rahmat baginya dan bagi kawan-kawan yang duduk
bersamanya, kerana itu maka kewajipan kita tiap muslim harus bertaubat
dari pemutusan terhadap kekeluargaan dan istighfar minta ampun kepada Allah s.w.t. dan segera menghubungi keluarga untuk mencari rahmat Allah s.w.t. dan menjauhkan diri dari api neraka.”
Baginda s.a.w. bersabda: “Tidak ada perbuatan hasanah
yang lebih cepat pahalanya daripada menghubungi keluarga dan tiada dosa
yang layak disegerakan pembalasannya didunia diamping siksanya kelak
diakhirat seperti putus hubungan kekeluargaan dan berlaku zalim aniaya.”
Abul-Laits meriwayatkan dengan
sanadnya dari Abdullah bin Amr bin Al’ash r.a. berkata: “Seorang datang
kepada Baginda s.a.w. dan berkata: “Ya Rasulullah,
saya mempunyai keluarga yang saya hubungi tetapi mereka memutuskan
hubungan kepadaku. Saya baik kepada mereka tetapi mereka zalim kepadaku
dan saya tolong membantu mereka dan mereka berbuat jahat kepadaku,
apakah boleh saya membalas perbuatan mereka dengan perbuatan yang sama?”
Jawab Baginda s.a.w.:
“Tidak, sebab jika kamu membalas mereka, maka sama dengan mereka, tetapi
hendaknya engkau tetap mengambil cara yang lebih baik dan tetap
menghubungi mereka, maka selalu engkau akan mendapat bantuan dari Allah s.w.t. selama engkau berbuat demikian.”
Tiga macam dari akhlak orang
ahli syurga, tidak terdapat kecuali pada orang yang baik, pemurah hati
iaitu:
-
Berbuat baik kepada orang berbuat jahat kepadanya
-
Memaafkan orang yang zalim kepadanya
-
dan loman kepada orang yang bakhil kepadanya
Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Adhdhahaak bin Muzakim ketika menafsirkan ayat yang berbunyi: “Yamhu Allahu maa yasya’u wayuts bitu.” (Tafsirannya) “Sesungguhnya seorang itu adakalanya menyambung kekeluargaannya padahal umurnya sudah tinggal tiga hari, tiba-tiba Allah s.w.t. menambah
umurnya hingga tiga puluh tahun, dan adakalanya ia memutuskan hubungan
kekeluargaan sedang umurnya masih sisa tiga puluh tahun, maka dipotong
oleh Allah s.w.t. menjadi hanya tiga hari.”
Tsauban r.a berkata Baginda s.a.w. bersabda:
“Tidak dapat menolak takdir kecuali doa dan tidak dapat menambah umur
kecuali amal kebaikan (taat) dan adakalanya seseorang itu tidak mendapat
rezeki kerana berbuat dosa.”
Ibn Umar r.a. berkata: “Siapa yang takwa kepada Tuhan dan menghubungi keluarganya maka akan ditambah umurnya dan diperbanyak harta kekayaannya dan disayang oleh keluarganya.”
Abul Laits berkata: “Erti
bertambah umur itu terdapat dua macam. Sebahagian ulama berpendapat
bertambah kebaikannya dan ada juga yang mengertikan bertambah umur
sebagaimana yang disabdakan oleh Baginda s.a.w. Ada pula yang berpendapat tidak dapat ditambah sebagaimana firman Allah s.w.t.(Yang berbunyi): “Idza jaa’a ajalluhum la yasta khiruna sa’atan wala yastakdimun.” (Yang bermaksud): “Jika telah tiba ajal mereka maka tidak dapat diunsirkan (ditunda) sesaat dan tidak dapat dimajukan.”
Tetapi erti bertambah umur iaitu dicatat terus pahalanya sesudah
matinya, maka tercatatnya pahala sesudah mati itu sama dengan bertambah
umur.”
Said meriwayatkan dari Qatadah berkata Baginda s.a.w. bersabda: “Bertakwa kamu kepada Allah s.w.t.
dan menghubungi keluargamu sebab yang sedemikian itu baik untukmu
diakhirat dan lebih tetap bagimu didunia.” Ada keretangan: “Jika kau
mempunyai kerabat lalu tidak pergi kepadanya dengan kakimu dan tidak kau
bantu dengan hartamu bereti telah kau putus hubungannya.”
Didalam Shuhuf ada
tersebut: “Hai anak Adam, hubungilah kerabatmu dengan membantunya
dengan hartamu dan jika kau bakhil dengan hartamu atau sedikit hartamu
maka berjalan kepadanya dengan kakimu.” Baginda s.a.w. bersabda: “Hubungilah kerabatmu walau hanya dengan memberi salam kepadanya.”
Maimun bin Mahran berkata: “Tiga macam yang tidak dibezakan simuslim dengan kafir iaitu:
-
Siapa yang berjanji kepadanya maka harus ditepati baik kepada muslim atau kafir
-
Dan kepada keluargamu harus kau hubungi baik ia muslim atau kafir
-
dan siapa memberi amanat kepadamu harus kau kembalikan kepadanya baik ia muslim atau kafirKa’bul- Ahbaar berkata: “Demi Allah yang membelah laut untuk Musa a.s. dan Bani Israil, tertulis didalam kitab Taurat: “Takutlah kepada Tuhanmu dan berbaktilah kepada ibu bapamu dan sambunglah hubungan kerabatmu, nescaya Aku tambah umurmu dan Aku mudahkan kekayaanmu, dan Aku jauhkan kesukaranmu.”
Dan Allah s.w.t. menyuruh bersilaturrahim dalam beberapa ayat al-Quran yang berbunyi: “Wattaqu Allahal ladzi tasa’aluna bihi wal arham. (Yang bermaksud): “Dan takutlah kamu pada Allah yang dalam semua hajatmu kamu minta padaNya dan jagalah hubungan kerabatmu. Dan jangan kamu putuskan hubungan dengan mereka.” Ayat yang lain pula berbunyi: “Wa ati dzai qurba haqqahu.” (Yang bermaksud): “Laksanakan kewajipanmu terhadap kerabat.” Didalam ayat yang lain pula berbunyi: “Inna Allaha ya’muru bil adli ihsani wa ieta’i dzil qurba.” (Yang bermaksud): “Sungguh Allah menyuruh kamu berlaku adil (beriman kepada Allah s.w.t.) dan berlaku baik terhadap sesama makhluk dan menyambung hubungan kerabat.” Ayat yang lain pula berbunyi: Wa yanha anil fah sya’i walmunkari wal bagh yi.” (Yang bermaksud): “Dan melarang perbuatan-perbuatan dosa (yang keji) dan mungkar dan penganiayaan.” Ayat yang lain pula berbunyi: “Ya’idhukum la’allakum tadzakkarun.” (Yang bermaksud): “Allah menasihatkan padamu supaya kamu sedar.”
Usman bin Madh’uun r.a. berkata “Baginda s.a.w. sebagai
sahabat karib kepadaku, kerana itu pertama aku masuk Islam hanya kerana
malu kepadanya sebab ia selalu menganjurkan kepadaku supaya masuk
Islam, maka aku masuk Islam tetapi hatiku belum mantap kepada Islam.
Tiba-tiba pada suatu hari saya duduk dengannya, tiba-tiba ia mengaibkan
aku seolah-olah ia berbicara dengan orang yang disampingnya, kemudian ia
menghadap kembali kepadaku sambil bersabda: “Malaikat Jibril telah
datang kepadaku membawa ayat (Yang berbunyi): “Innallah ya’muru bil’adili wal insani wa ita’i dzil qurba.” (Yang bermaksud): “Sesungguhnya
Allah menyuruh berlaku adil (beriman kepada Allah s.w.t) dan berbuat
baik dan mengertikan kewajipan terhadap kerabat.”, maka saya
merasa sangat gembira dan mulai meresap iman dalam dadaku, maka aku
bangun pergi kepada Abu Thalib dan saya berutahu bahawa saya tadi duduk
dengan anak saudaranya, tiba-tiba ia dituruni ayat tersebut. Abi Thalib
berkata: “Ikutlah Muhammad, nescaya kamu untung dan terpimpin, demi Allah
anak saudaraku itu hanya menganjurkan kepada akhlak dan budi yang baik,
jika ia benar atau dusta, maka ia tidak mengajak kamu kecuali kepada
kebaikan.” Ketika Baginda s.a.w. mendengar
suara Abu Thalib sedemikian maka ia ingin kalau-kalau ia masuk Islam,
maka diajaknya masuk Islam tetapi Abu Thalib menolak, maka turunlah ayat
yang berbunyi: “Innaka la tahdi man ahbabta wala kinnallaha yahdi man yasya’u.” (Yang bermaksud): “Sesungguhnya engkau tidak dapat memberi hidayah kepada siapa yang kamu sayangi tetapi Allah memberi hidayah pada siapa yang Dia kehendaki.”
Dan dalam yang berbunyi: “Fahal
asaitum in tawallaitum an tufsidu fil ardhi wa tuqath thi’uu
arhamaakum. Ulaikalladzina la ‘anahumullahu fa ashammahun wa a’ma
absharahum.” (Yang bermaksud): “Apakah ada
kemungkinan jika kamu telah menjadi wali (pemimpin) diatas bumi ini lalu
kamu merosak dan memutuskan hubungan kerabat. Mereka yang berbuat
demikian itu, orang-orang yang dikutuk oleh Allah sehingga dipekakkan telinga mereka dan dibutakan mata mereka.” (Surah Muhammad ayat 22-23)
Allah s.w.t. telah berfirman kepada rahim: “Akulah Arrahman dan engkau rahim, Aku akan memutuskan rahmatKu terhadap orang yang memutuskan hubungan dan Aku akan menyambungkan rahmatKu kepada orang yang menghubungimu.”
Rahim itu bergantung dengan arsy berdoa siang malam: “Ya Robbi, sambunglah hubungan orang yang menghubungiku dan outuskan hubungan orang yang memutuskan hubungan dengan aku.”
Alhasan Albashri berkata: “Jika
manusia telah telah menonjolkan ilmunya dan mengabaikan amal
perbuatannya dan kasih sayang hanya dengan lidah, sedangkan dalam hati
mereka penuh rasa benci dan memutuskan hubungan kekeluargaan, maka
mereka akan terkutuk (dilaknat) oleh Allah s.w.t. maka dipekakkan dan dibutakan mata hati mereka.”
Abul-laits meriwayatkan dengan
sandanya dari Yahya bin Salim berkata: “Dahulu di Mekkah ini ada orang
berasal dari Khurasan, seorang soleh dan orang-orang biasa menitipkan
segala harta mereka kepadanya. Maka ada seorang menitipkan kepadanya
wang sebanyak sepuluh ribu dinar, lalu ia pergi untuk kepentingannya,
kemudian orang itu kembali ke Mekkah sedang orang yang dititipi itu
telah mati, maka ia bertanya kepada keluarga dan anak-anaknya tentang
harta titipannya itu. Dijawab: “Kami tidak mengetahui apa-apa seba dia
tidak memberitahu apa-apa kepada kami.” Lalu orang itu bertanya kepada
ulama-ulama Fuqaha’ yang banayk sekali diMekkah. “Saya titip kepada
…(Fulan) sepuluh ribu dinar dan kini orang itu telah mati dan saya
bertanya kepada keluarga dan anak-anaknya, mereka menjawab tidak
mengetahui hal keadaan ini, maka bagaimanakah pendapatmu?” Jawab para
ulama yang ditanya itu: “Kami mengharap semoga orang itu min ahlil jannah, nanti malam jika lewat tengah malam, maka pergilah engkau kezamzam dan panggillah namanya didalam perigi zamzam itu dan katakan: “Ya Fulan bin Fulan, saya yang titip kepadamu dahulu itu.”
Maka dilaksanakan nasihat itu
dan dipanggil nama orang itu sampai tiga kali, tetapi tidak ada jawapan.
Maka ia kembali kepada para ulama yang memberitahu kepadanya. Mereka
berkata: “Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un,
kami khuatir kalau-kalau kawan mu itu ahli neraka, sekarang kau pergi
keYaman dan pergi keBirhut, disana ada perigi, jika lewat tengah malam
kau panggil: “Ya Fulan bin Fulan, saya yang titip wang kepadamu dahulu
itu.” dan ketika ia memanggil sekali sahaja telah mendapat jawapan. Lalu
ditanya: “Kasihan kau, mengapakah kau disini, padahal dahulu kau orang
yang baik?” Jawabnya: “Saya mempunyai keluarga diKhurasan, maka saya
putuskan hubungan dengan mereka sehingga mati, maka Allah s.w.t. menuntut
aku dengan ini dan menempatkan diriku disini, adapun hartamu masih
tetap ada dan saya tidak mempercayakan harta kepada sesiapapun walau
terhadap anak-anak saya, harta itu saya tanam dirumah, maka kau minta
izin kepada anakku untuk masuk rumahku, kemudian kau masuk dan galilah
ditempat yang saya tunjuk itu, nescaya kau akan mendapat hartamu masih
cukup.” Maka segera ia kembali dan minta izin kepada anak-anaknya untuk
menggali tempat yang ditunjuk itu, maka benar bahawa hartanya masih utuh
semuanya.
Abul Laits berkata: “Jika seorang itu dekat dengan kerabatnya maka hubungan kerabat itu berupa hidayah-hidayah dan ziyarah,
jika tidak dapat membantu dengan harta, maka cukup dengan tenaga, jika
jauh maka hubunginya dengan surat menyurat dan jika dapat mendatangi
maka itu lebih utama. Ketahuilah bahawa silaturrahim itu mengandungi
sepuluh keuntungan iaitu:
-
Mendapat keridhoan Allah s.w.t. sebab Allah s.w.t. menyuruh silaturrahim
-
Menggembirakan mereka kerana ada hadis yang mengatakan bahawa seutama-utama amal ialah menyenangkan orang mikmin
-
Kegembiraan malaikat kerana malaikat senang dengan silaturrahim
-
Mendapat pujian kaum muslimin
-
Menjengkelkan iblis laknatullah
-
Menambah umur
-
Menjadi berkat rezekinya
-
Menyenangkan orang-orang yang telah mati kerana ayah dan nenek-nenek itu senang jika anak cucunya bersilaturrahim
-
Memupuk rasa cinta dikalangan kekeluargaan sehingga suka membantu bila memerlukan bantuan mereka
-
Bertambahnya pahala jika ia mati sebab selalu diingati kepadanya jika telah mati dan mendoakan kerana kebaikannya
Anas r.a berkata: “Tiga macam orang yang akan berada dibawah naungan Allah s.w.t. pada hari kiamat iaitu:
-
Orang yang menyambung hubungan kekeluargaan diberkati umurnya dan dilapangkan kuburnya dan rezekinya
-
Wanita yang ditinggal mati oleh suaminya dan ditinggali anak-anak yatim lalu dipeliharanya sehingga kaya mereka atau mati
-
Orang yang membuat makanan lalu mengundang anak-anak yatim dan orang-orang miskin
Al-Hasan berkata: “Rasulullah s.a.w. bersabda: “Dua langkah manusia yang disukai Allah s.w.t. ialah:
-
Langkah menuju sembahyang fardhu dan
-
Langkah menuju silaturrahim kepada kerabat yang mahram
Lima macam siapa yang melaziminya bertambah hasanatnya bagaikan bukit yang besar dan dilapangkan rezekinya iaitu:
-
Siapa yang selalu sedekah sedikit atau banyak
-
Orang yang menghubungi kerabat
-
Orang yang selalu berjuang untuk menegakkan agama Allah s.w.t.
-
Orang yang selalu berwuduk dan tidak memboros penggunaan air
-
Orang yang tetap taat kepada kedua ibu bapanya
0 komentar:
Posting Komentar